رییس کمسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران: «دولت، یارانه نقدی را در صنعت انرژی سرمایه‌گذاری کند.»

 در اخبار

لینک گزارش روی پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران
نشست خبری رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در این نشست از وضعیت صنعت برق، گاز و نفت در ایران گفتگو کردند.
آرش نجفی با اشاره به تاریخ صنعت نفت در ایران گفت : در سال های گذشته نفت را به سختی استخراج کرده و بسیار سخت پول آن را دریافت کرده ایم ولی از اعتبار خود استفاده نکردیم و شرکای مناسب پیدا نکردیم. مشکل صنعت در استخراج و اکتشاف در عدم استفاده از اعتبار لازم است تا به‌عنوان ضمانت از آن بهره گیرند.
در ادامه نجفی با تاکید بر این که ما در بازارعراق خودمان ،خودمان را حذف کردیم ,ما در زمان مناسب به عراق برق صادر میکردیم و نیازمند ما بود ولی خودمان با کمبود برق مواجه شدیم وباعث شد بازار عراق را از دست بدهیم و کشورهای دیگر سریع جایگزین ما شوند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران به مسئله امنیت صادرات اشاره کرد: امنیت صادرت انرژی مسئله مهمی است و اگر به این موضوع توجه شود با هر بازی سیاسی درگیر عدم فروش و چالش نمی‌شویم.

او معتقد است: توجه به بهینه‌سازی انرژی بهترین استراتژی دنیاست که می‌تواند ما را از چالش بیکاری و کمبود سرمایه نجات دهد. در حال حاضر کاهش مصرف انرژی یک فرآیند تولید انرژی در دنیاست.

نجفی به وضعیت صنعت برق هم اشاره کرد: صنعت برق هم همین چالش بخش نفت را دارد. دارندگان صنایع برق روند فرسایشی را طی کرده‌اند. این سبب شده توانایی سرمایه‌گذاری جدید به مشکل بربخورد و به‌مرور برخی از نیروگاه‌ها را از دست می‌دهیم.

نجفی، رئیس کمیسیون انرژی در نشست خبری خود گفت: راه‌حل بخش خصوصی در نفت و برق رگولاتوری در صنعت برق و نفت است. اتاق ایران و کمیسیون انرژی اتاق ایران با همکاری شورای رقابت آیین‌نامه‌ها را تدوین کرده و علی‌رغم مخالفت دولت تا مرحله موافقت و رفتن به مجلس هم رفته ولی وزیر نیرو درخواست کرده که این طرح به وزارت نیرو برگردد.

او ادامه داد: امیدواریم از بخش خصوصی، نماینده اتاق و تشکل‌ها و تولیدکننده‌های حوزه انرژی در مرحله بازنگری استفاده شود. اما می‌توان این را به جرت گفت که معطلی این طرح در دولت یا مجلس قطعاً به ضرر دولت است. درخواست ما این است اگر دولت نظری در این حوزه دارد جلسه هم‌اندیشی برگزار کند و زحمت ۵ ساله را هدر ندهند. انحصارگرایی و قدرت‌طلبی دولت‌ها به نفع هیچ کشور و دولتی نیست. سیستم دستوری نباشد و عقلانیت معیار عمل باشد. رگولاتوری نفت یکی از همین راه‌هاست. در صنعت برق امیدواریم به این مسئله توجه شود.

نجفی تأکید کرد: بیش از ۵۰ درصد از بخش نیروگاهی ما دست بخش خصوصی است. در حالی این موضوع را رعایت کردیم که به سمت کاهش تولید نیرو رفتیم. ما در حوزه نیروگاهی با این روند فرتوت خواهیم شد و، چون سرمایه‌گذاری درستی نداریم در این حوزه ناتوان خواهیم شد.

نجفی مسئله بعدی هدفمندی یارانه‌ها دانست. عددی حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار را خرد کردند و در جامعه تقسیم می‌کردند و این کار باعث شد نقدینگی افزایش پیدا کند. این مبلغ ۱۱ سال است از طرف دولت تأمین می‌شود، اما درواقع این عدد به دولت تحمیل می‌شود و هیچ تأثیری نیز در جامعه ندارد.

او ادامه داد: ما پیشنهاد می‌کنیم که عدد ۴۵ هزار تومان را حذف کنند که مبلغ زیادی از دولت کسر می‌کند، در حوزه وزارت نیرو پرداخت کنند تا بتوان در تمامی حوزه‌ها پیشرفت کرد. این یارانه باعث تورم در جامعه شده و هیچ‌چیزی تغییر نکرده است.

نجفی اظهار کرد: تأثیر تورم در دلار محاسباتی است. ما نرخ تورم ایران را ضربدر نرخ دلار آمریکا می‌کنیم و یک نرخی به وجود می‌آید که در این قسمت ما تورم را محاسبه می‌کنیم.

او گفت: خواهش ما از دولت این است بدون برنامه‌ریزی هیچ قیمتی را افزایش ندهید، این راه‌حل اقتصادی نیست. برخی کارشناسان می‌گویند قیمت سوخت و انرژی باید افزایش پیدا کند، اما این درست نیست و باید با دقت قیمت را افزایش بدهیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران بیان کرد: در چند سال گذشته قیمت بنزین پلکانی بالا نرفت اما وقتی‌که ناگهانی گران می‌شود، تأثیر خود را در اقتصاد کشور خواهد گذاشت.
او ادامه داد: اگر ما پول یارانه را در حوزه‌های مختلف وارد می‌کردیم و پیشرفت می‌دادیم باعث می‌شد اشتغال هم بالا برود. اگر در حوزه وزارت نیرو وارد می‌شد، کاهش ۳۵ درصدی بهینه برق به وجود می‌آمد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ادامه داد: در بحث قطعی برق ما فشار به صنعت‌ها آوردیم و دلال‌ها قیمت سیمان را بالا بردند و هر کسی سود خود را برد.

نجفی گفت: حالا همین مشکل را در زمستان امسال هم خواهیم داشت، وقتی ما کمبود گاز داریم، فشار به خانوارها می‌آید و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

او درباره بحث واردات گاز گفت: در حال حاضر ما ۲۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز داریم، همسایگان شمالی ما هم از بحث نداشتن گاز ما سوءاستفاده خواهند کرد. دولت باید روی بحث کاهش مصرف ورود کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تأکید کرد: بایستی هرگونه افزایش بدون رصد حتی در صنعت برق انجام نشود. حوزه انرژی به هر دلیلی سیاسی است و باید روی افزایش حامل انرژی دقت شود. اگر روش پلکانی ادامه یافت مشکل کمتر بود. از افزایش قیمت به روش پلکانی در دولت نهم جلوگیری شد و الآن این تعداد شوک‌ها خیلی صنعت و جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بدون بررسی و رصد بازار نمی‌توان افزایش قیمت داشت و سوبسید داد. اگر بدون توجه و بدون برنامه قیمت افزایش یابد، مشکل‌آفرین است. یارانه باید هدفمند شود.

او تأکید کرد: باید دولت و مردم متقاعد شوند که از پرداخت پول یارانه‌ها جلوگیری شود و در صنعت سرمایه‌گذاری شود. از طرفی امسال با کمبود گاز مواجهیم و درنهایت فشار به صنعت منتقل می‌شود. راه‌حل اقتصادی باید منطقی باشد.

نجفی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز کمبود داریم. همسایه‌های شمالی از این وضعیت ما بهره می‌شوند و باید مصرف مدیریت شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران به شرکای تجاری ایران اشاره کرد: ما شرکای تجاری خوبی نداریم. ما را از بازار عراق حذف کرده‌اند و عربستان جای ما را پر خواهد کرد. عراق برای ما متحد استراتژیک است و نباید بازار عراق را از دست بدهیم. از طرفی بازار ارمنستان هم برای ایران مهم است و باید به این دغدغه‌های جدی توجه شود.

او به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در حوزه بهینه‌سازی اشاره کرد؛ ماده ۱۲ این قانون بسیار مترقی است. اما در شرکت بهینه‌سازی و شرکت نفت آیین‌نامه تحریف شد و کارآمدی قانون کم شد. ما این را قبلاً به آقای جهانگیری توضیح دادیم و الآن هم حاضر هستیم با دولت در این زمینه همکاری کنیم.

نجفی درباره اوراق سلف موازی نفتی گفت: من به اوراق سلف نفتی اعتقاد دارم؛ به‌کارگیری اوراق سلف نفتی برای دولت و مجلس الزامی است و می‌توان از این ظرفیت مالی به پشتوانه حوزه‌ها و ذخایر نفتی بهره برد. البته باید تا الآن از آن استفاده می‌کردیم. کشوری مثل آمریکا از ۵۰ شال قبل پشتوانه دلار را از دلار خود برداشت و پول خود را در تمام دنیا جا انداخت. آن‌وقت ما با داشتن این‌همه ذخایر محرز و موجود نمی‌توانیم اوراق سلف نفتی را به‌عنوان اوراق بهادار در دنیا عرضه کنیم.

نجفی تأکید کرد: البته من با ورود دولت به فروش اوراق قرضه نفتی به شکل ریالی به‌هیچ‌وجه موافق نیستم و تمام حرف من این است که باید اوراق سلف نفتی و اوراق پیش‌فروش نفت با ارز در ازای صرفه‌جویی نفتی عرضه شود نه ریال. البته اوراق سلف نفتی با اوراق نفتی و قرضه فرق می‌کند. باید بدانیم زمستان و کمبود گاز در راه است. تصمیم‌گیری‌ها باید سریع اتفاق افتد. هیچ اتفاقی در لحظه مدیریت نمی‌شود. از طرفی ما تنها کشوری هستیم که همه روستاها گاز دارد. مصرف گاز باید با بخاری‌های گرید A و B انجام شود. دولت باید تجهیزات کاهنده بدهد. از طرفی طرح ستاره انرژی در مورد ساختمان‌ها با همکاری شهرداری انجام شود تا مصرف بهینه انرژی به‌طورجدی در دستور کار قرار گیرد.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

قابل خواندن نیست؟ تغییر متن. captcha txt

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید