اساسنامه اتحادیه

مقدمه

به منظور ایجاد انسجام، گسترش همکاری و یکپارچگی و امکان گفتگو و رایزنی با دولت و سایر بخش‌های ذینفع، در راستای حقوق و منافع اعضا و سیاست‌های کلان کشور و همچنین توسعه فعالیت‌های حوزه بازیافت ایران، اتحادیه صنایع بازیافت ایران مطابق با مفاد این اساسنامه فعالیت می‌نماید.

فصل اول- کلیات

ماده ۱- تعریف

صنعت بازیافت با تکیه بر ترویج فرهنگ سبز و تقویت اقتصاد چرخشی، به کلیه فعالیت‌های مربوطه اعم از کاهش اثرات مخرب حیات بشر بر روی زمین، استفاده مجدد و ممانعت از هدر رفتن منابع، بازتولید محصولات مصرفی بشر و بازگردانی آنها به ابتدای زنجیره ارزش‌افزوده و بازیابی و ترمیم تخریب‌هایی که پیش از این توسط انسان به محیط زیست وارد گردیده اطلاق می‌گردد. این فعالیت‌ها شامل مدیریت، مهندسی، لجستیک معکوس (جمع‌آوری، تفکیک، بازرسی، تامین)، انتقال، پردازش، اسقاط، بازیافت، تصفیه و دفع، و پاکسازی کلیه مواد قابل بازیابی، ضایعات و پسماندها می‌باشد.

ماده ۲- هویت

اتحادیه صنایع بازیافت ایران که در این اساسنامه اختصاراً اتحادیه نامیده می‌شود، در اجرای بند(ک) ماده(۵) قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (مصوب ۱۵/۱۲/۱۳۶۹ و اصلاحیه ۱۵/۹/۱۳۷۳) و ماده ۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و با موافقت و نظارت اتاق ایران تشکیل می‌گردد که دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی است و به صورت صنفی و غیر‌انتفاعی و غیردولتی فعالیت می‌نماید.

ماده ۳- تابعیت

تابعیت اتحادیه ایرانی است.

ماده ۴- اقامتگاه

اقامتگاه قانونی اتحادیه در تهران می‌باشد.

ماده ۵- محدوده فعالیت

محدوده فعالیت اتحادیه سراسر ایران می‌باشد.

ماده ۶- مدت فعالیت

مدت فعالیت اتحادیه از زمان تاسیس نامحدود است.

تبصره- تعیین محل دفتر مرکزی اتحادیه از اختیارات هیئت‌مدیره می‌باشد.

فصل دوم- اهداف

ماده ۷- چشم انداز

ارتقاء جایگاه صنعت بازیافت ایران در اقتصاد ملی و رساندن آن به سطح بیست کشور برتر جهان.

ماده ۸- ماموریت

ماموریت اتحادیه به عنوان نماد و نماینده صنعت بازیافت ایران در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی ایجاد و گسترش فضای هم‌فکری، گفتگو، همکاری و هم‌افزایی به منظور رشد بهره‌وری، تقویت رقابت‌پذیری و دفاع از حقوق و منافع نقش‌آفرینان زنجیره بازیافت به سوی اهداف توسعه پایدار است. اهداف راهبردی اتحادیه شامل موارد زیر می‌باشد:

  • توسعه و بهبود محیط کسب و کار صنعت بازیافت ایران؛
  • دفاع از حقوق و حمایت از منافع اعضا؛
  • حفظ و ارتقاء اعتبار و حیثیت حرفه‌ای صنعت بازیافت ایران؛
  • ارائه خدمات جذاب به اعضا و سایر ذینفعان؛
  • تولید، جمع‌آوری، انتقال و انتشار دانش و فن‌آوری در حوزه صنعت بازیافت؛
  • طراحی، راه‌اندازی و مدیریت بانک‌های اﻃﻼﻋﺎتی صنعت بازیافت؛
  • افزایش مشارکت اثربخش بخش خصوصی در فرایندهای تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری؛
  • ایفای نقش تنظیم‌کننده (Regulatory) در صنعت بازیافت ایران؛
  • توسعه ارتباطات بین‌المللی صنعت بازیافت ایران؛
  • ارتقاء، پشتیبانی و حمایت از دسترسی به بازارهای بین‌المللی و داخلی جدید؛
  • ارﺗﻘﺎء ﮐﯿﻔﯽ صنعت بازیافت با رویکرد رشد بازیافت پاک؛
  • ارﺗﻘﺎء کمی و افزایش ظرفیت صنعت بازیافت با رویکرد به حداقل‌رساندن آسیب حیات بشر بر محیط زیست؛
  • حمایت از صنایع بازیافت‌کننده در راستای بازیابی بخشهای تخریب‌شده محیط زیست؛
  • شناسایی چالش‌ها، تشریح راهکارها و ارائه پیشنهادهای اصلاح، تدوین و اعمال قوانین،‌ مقررات و سیاست‌های کلان به منظور رفع موانع توسعه صنعتی و هدایت نظام سیاست‌گذاری کشور به سوی ارتقای توان تولید، رقابت و بهره‌وری؛
  • ایجاد کنسرسیوم از اعضا برای اجرای ابرپروژه‌های اقتصادی و صنعتی.

فصل سوم- شرایط عضویت

ماده ۹- اعضا

کلیه فعالین در محدوده فعالیت به شرط

  • قبول و تعهد به اجرای مقررات این اساسنامه؛
  • پرداخت ورودیه و حق عضویت سالیانه؛
  • دارابودن کارت عضویت یا بازرگانی معتبر از اتاق‌های سراسر کشور؛ و
  • فعال بودن در یکی از حوزه‌های تخصصی فعالیت مشروح در ماده ۱۰ با یکی از اشکال ذیل به عضویت فعال اتحادیه درمی‌آیند:

۱) عضو اصلی: شخصیت‌های حقوقی و حقیقی دارای کارت بازرگانی معتبر و یا کارت عضویت معتبر در اتاق‌های سراسر کشور همراه با مجوز فعالیت مندرج در درگاه ملی مجوزهای کشور (از جمله پروانه بهره‌برداری) که در موضوع فعالیت اتحادیه مطابق حکم ماده ۷ قانون اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اشتغال دارند.

۲) عضو افتخاری: شخصیت‌هایی که با محوریت فنی، علمی، دانشگاهی و مشاوره‌ای با اتحادیه همکاری دارند.

ماده ۱۰- حوزه‌های تخصصی فعالیت

حسب فعالیتهای مندرج در نگارش چهارم طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی فعالیتهای مولد، آیسیک، حوزه‌های تخصصی فعالیت اتحادیه در چارچوب ده(۱۰) کارگروه زیرمجموعه زیر تعریف می‌گردد:

  • صنایع کمپوست و زیست‌ماده (بازیافت پسماند خوراکی و تر)؛
  • صنایع بازیافت منسوجات (بازیافت فرآورده‌های نساجی)؛
  • صنایع بازیافت چوب، کاغذ و فرآورده‌های سلولزی؛
  • صنایع بازیافت فرآورده‌های شیمیایی و پتروشیمیایی (بازیافت ضایعات و پسماندهای نفت، گاز و شیمیایی)؛
  • صنایع بازیافت پلیمر (بازیافت فرآورده‌های پلیمری)؛
  • صنایع بازیافت فلزات (بازیافت فلزات اساسی، نادر و گران‌بها)؛
  • صنایع بازیافت کانی‌های غیرفلزی (بازیافت شیشه، مصالح ساختمانی، فرآورده‌های نسوز و …)؛
  • صنایع اسقاط (اسقاط و دمونتاژ وسایل نقلیه، ماشین‌آلات، کالاهای مونتاژی و ضایعات الکترونیکی)؛
  • خدمات محیط زیست (خدمات فنی، مهندسی، مالی و اجرایی مدیریت آلاینده‌های زیست‌محیطی)؛
  • خدمات لجستیک معکوس(خرید، تفکیک از مبدا، بازرسی و جمع‌آوری مواد و کالاهای قابل بازیابی).

تبصره- در صورت تغییر تعدادی و یا موضوعی سرفصل‌های تعریف‌شده در طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی فعالیتهای مولد، آیسیک، با تصویب مجمع اتحادیه، طبقه‌بندی فوق قابل تغییر خواهد بود.

ماده ۱۱- مرجع تشخیص انطباق با ضوابط عضویت

اساسنامه، ضوابط عضویت در اتحادیه را تعیین می‌نماید و تشخیص تطبیق یا عدم تطبیق با ضوابط عضویت اعضا بر عهده هیئت‌مدیره خواهد بود. در صورت عدم تطبیق متقاضی با ضوابط عضویت، اتاق مرجع رسیدگی به اعتراض کتبی نامبرده بوده و رای اتاق در این خصوص لازم‌الاجراست.

ماده ۱۲- تعلیق و سلب عضویت

با تصویب هیئت مدیره اتحادیه، عضویت هریک از اعضا که واجد حداقل یکی از شرایط ذیل گردد تا رفع اثر شرایط فوق و پرداخت جرایم متعلقه در اتحادیه معلق می‌گردد. عضو تعلیق‌شده در زمان تعلیق نیز ملزم به انجام تعهدات قبلی است. در دوره تعلیق، هیچ‌گونه خدمات حمایتی از سوی اتحادیه نسبت به اعضای معلق، تخصیص نیافته همچنین نماینده عضو معلق در مجامع عمومی و هیئت‌مدیره اتحادیه، مادامی که شرایط تعلیق در مورد او مصداق داشته باشد، فاقد حق رأی خواهد بود.

  • انجام اقداماتی که خلاف مفاد اساسنامه، مقررات و آیین‌نامه‌های اتحادیه تشخیص داده شود و یا به اعتبار اتحادیه لطمه وارد سازد پس از تصویب هیئت‌مدیره و تایید بازرس اتحادیه؛
  • از دست دادن شرایط عضویت مصرح در ماده ۹ اساسنامه؛
  • انحلال شخصیت حقوقی عضو یا انصراف از عضویت.

تبصره۱سلب عضویت از اعضای معلق با پیشنهاد هیئت‌مدیره و تصویب مجمع عمومی اتحادیه صورت می‌پذیرد.

تبصره۲- عضو معلق جهت بازگشت مجدد به عضویت اتحادیه، بایستی علاوه بر بدهی پیشین، نسبت به پرداخت ورودیه و احراز سایر شرایط اعضای جدید اقدام نماید.

ماده ۱۳- اعتراض به تعلیق عضویت

عضوی که عضویت وی سلب یا معلق شده باشد می‌تواند اعتراض خود را به مجمع عمومی عادی منعکس نماید که در این صورت نظر مجمع عمومی قطعی است.

فصل چهارم- حقوق و وظایف اعضا

ماده ۱۴- حقوق اعضا

اعضای فعال اتحادیه از حقوق ذیل برخوردار می‌باشند:

  • داشتن کرسی نمایندگی و حق رای در مجمع عمومی اتحادیه طبق فصل پنجم اساسنامه؛
  • تنظیم پیشنهاداتی جهت لحاظ نمودن در دستور جلسات مجمع عمومی و هیئت‌مدیره اتحادیه؛
  • استفاده از برنامه‌های خدماتی، توسعه ای و حمایتی اتحادیه و معرفی نماینده در کمیته‌های عمومی؛
  • مشارکت در فرآیند سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و مدیریت مسایل مرتبط با حوزه تخصصی فعالیت؛ و
  • استفاده از سایر حقوقی که به موجب این اساسنامه و یا سایر قوانین ایجاد می شود.

تبصره- اعضای اتحادیه از تمام حقوق و آزادی‌های قانونی برخوردار بوده و اتحادیه حق دخالت در امور داخلی و نقض آزادی‌های آنها را ندارد.

ماده ۱۵- وظایف اعضا

اعضای اتحادیه وظایف ذیل را برعهده دارند:

  • رعایت کامل مفاد اساسنامه، سیاست‌ها، بخشنامه‌ها و تصمیمات اتحادیه در هر زمان؛
  • احترام به اصول اخلاقی اتحادیه؛
  • انجام به موقع تعهدات مالی؛
  • ارائه اطلاعات مورد درخواست اتحادیه؛
  • تخصیص زمان جهت حضور و مشارکت در فراخوان‌ها، فعالیت‌ها و برنامه‌های اتحادیه؛
  • تطابق کامل با سایر وظایفی که به موجب این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات ایجاد ‌می‌گردد.

تبصره- کارگروه‌های عضو باید از تطابق اعضایشان با اساسنامه، سیاست‌ها و تصمیمات اتحادیه اطمینان یابند.

فصل پنجم- ارکان

ماده ۱۶- ارکان اتحادیه

ارکان اتحادیه عبارتند از:

  • مجمع عمومی؛
  • هیئت‌مدیره؛ و
  • بازرس اتحادیه.

ماده ۱۷- مجمع عمومی

مجمع عمومی بالاترین مرجع تصمیم‌گیری اتحادیه و متشکل از اعضای اصلی اتحادیه است.

ماده ۱۸- نحوه دعوت به مجامع عمومی

تشکیل مجمع عمومی با یک‌بار درج‌آگهی در روزنامه کثیرالانتشار منتخب، حداقل‌۱۵و حداکثر‌۴۰روز قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی و با اعلام روز و ساعت و محل برگذاری مجمع صورت ‌می‌پذیرد. ضمناً دعوتنامه جداگانه‌ای با امضای رییس یا دبیر اتحادیه برای اعضا ارسال ‌می‌گردد. همزمان با انتشار آگهی دعوت در روزنامه، مقام دعوت‌کننده باید از طریق اطلاع‌رسانی به معاونت تشکل‌های اتاق ایران نسبت به انتشار آگهی در وبگاه رسمی اتاق ایران هماهنگی نماید.

ماده ۱۹- دعوت به مجامع عمومی عادی نوبت دوم

درصورت نرسیدن به حد نصاب موضوع ماده ۳۷ و عدم رسمیت جلسه مجمع عمومی عادی، جلسه بعدی حداکثر ظرف ۳۰ روز با رعایت ماده ۲۱ از نظر درج آگهی در روزنامه و دعوت از اعضا برگذار و با هر تعداد رسمیت خواهد یافت.

ماده ۲۰- حق رای

هر عضو اصلی فعال اتحادیه صاحب یک کرسی در مجمع عمومی بوده و هر کرسی دارای یک رای خواهد بود.

ماده ۲۱- انتشار فهرست اعضای فعال و واجدین حق رای

هیئت‌مدیره اتحادیه موظف است حداقل دو هفته قبل از برگذاری مجمع عمومی، فهرست اعضای فعال را جهت اطلاع کلیه اعضا منتشر و کتبا به معاونت تشکلهای اتاق اعلام نماید.

ماده ۲۲- شیوه شرکت در مجمع و نمایندگی

اعضای حقیقی فعال اتحادیه بایستی اصالتا و با ارائه کارت بازرگانی یا کارت عضویت در اتاق بازرگانی معتبر در مجمع عمومی شرکت نمایند؛ نماینده اعضای حقوقی فعال اتحادیه جهت شرکت در مجامع عمومی و انشاء رای باید عضو هیئت‌مدیره یا مدیرعامل عضو مربوطه و دارای معرفینامه رسمی از سوی شرکت خود باشد. نماینده مزبور مکلف است شخصا و اصالتا در مجامع شرکت کرده و اجازه توکیل این حق به غیر را ندارد.

ماده ۲۳- نظارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

حضور نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در کلیه جلسات مجمع عمومی (عادی و فوق‌العاده) بعنوان ناظر ضروری است و بدون حق رای اظهارنظر خواهد نمود.

ماده ۲۴- مدیریت مجمع

با اعلام رسمیت مجمع توسط نماینده اتاق ایران، بلافاصله رای‌گیری برای انتخاب یک رییس، یک منشی و دو ناظر به عمل آمده و سپس هیئت‌رییسه انتخابی اداره جلسه مجمع را به عهده ‌می‌گیرد. اعضای هیئت‌رییسه مجمع نمی‌توانند داوطلب کسب سمت‌های انتخابی مجمع عمومی باشند.

ماده ۲۵- منشی مجمع

منشی در ابتدا اسامی حاضرین در جلسه مجمع را طی صورتجلسه‌ای به امضای هیئت‌رییسه ‌می‌رساند. همچنین منشی موظف به ثبت و ضبط مذاکرات و تصمیمات مجمع ‌می‌باشد. صورتجلسه مجمع توسط منشی جلسه تهیه و پس از امضای رییس و ناظران جلسه برای اجراء به هیئت‌مدیره و مسئولان اجرایی اتحادیه ابلاغ ‌می‌شود.

ماده ۲۶- شیوه اخذ رای

اخذ رای در مجامع عمومی اتحادیه به‌صورت علنی می‌باشد مگر زمانی که رای‌گیری برای انتخاب یا عزل اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان باشد و یا به صلاحدید، مجمع عمومی در موارد دیگر تصمیم به اخذ رای کتبی نماید.

ماده ۲۷- ملاک حد نصاب

ملاک تشخیص حد نصاب افراد حاضر در جلسه مجمع، انطباق صورت و فهرستی که حاضرین در بدو ورود، اصالتاً آن را تکمیل و امضا می‌نمایند با فهرست موضوع ماده ۲۱ توسط نماینده اتاق می‌باشد.

ماده ۲۸- اعتراض به حق رای منتشره

بازرس اتحادیه مسئول رسیدگی به اعتراض اعضا به فهرست موضوع ماده ۲۱ مطابق مواد اساسنامه خواهد بود.

ماده ۲۹- لزوم تبعیت اعضا از مصوبات مجمع

مصوبات مجمع در چارچوب اساسنامه اتحادیه برای کلیه اعضا لازم الاتباع ‌می‌باشد.

ماده ۳۰- انتشار مصوبات مجمع

اتحادیه موظف است ضمن انتشار صورتجلسات مجمع بر روی تارنمای رسمی خود، فهرست حاضرین و کلیه مصوبات مجامع عمومی (عادی و فوق‌العاده) را برای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ارسال نماید.

ماده ۳۱- انواع مجمع عمومی

مجامع عمومی بر دو نوعند:

  • مجمع عمومی عادی،
  • مجمع عمومی فوق‌العاده.

ماده ۳۲- مجمع عمومی عادی

مجمع عمومی عادی اتحادیه حداقل یک نوبت در سال (ظرف سه ماه اول سال مالی) طبق ماده‌ ۱۸ اساسنامه تشکیل ‌می‌گردد.

ماده ۳۳- وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی

وظایف مجمع عمومی عادی و عادی به‌طور فوق‌العاده بشرح زیر است:

  • استماع گزارش هیئت‌مدیره درباره عملکرد سال گذشته؛
  • استماع گزارش خزانه‌دار پیرامون بیلان سال مالی گذشته؛
  • استماع گزارش بازرس اتحادیه؛
  • تصویب ترازنامه و گزارش مالی و گزارش عملکرد سالانه هیئت‌مدیره؛
  • تصویب ورودیه و حق عضویت سالانه، آیین‌نامه‌ها و برنامه و بودجه پیشنهادی هیئت‌مدیره؛
  • انتخاب یا عزل فردی یا جمعی اعضای اصلی یا علی‌البدل هیئت‌مدیره اتحادیه؛
  • انتخاب یا عزل فردی یا جمعی بازرسان اصلی یا علی‌البدل اتحادیه؛ و
  • انتخاب روزنامه کثیرالانتشار.

ماده ۳۴- رسمیت مجامع عمومی عادی و اعتبار مصوبات

جلسه مجمع عمومی (عادی و عادی به‌طور فوق‌العاده) با شرکت اکثریت مطلق اعضا (نصف به‌علاوه یک) رسمیت پیدا ‌می‌کند و مصوبات آن با اکثریت مطلق آراء حاضرین (نصف به‌علاوه یک) معتبر ‌می‌باشد.

ماده ۳۵- مهلت برگذاری مجمع عمومی عادی

هیئت‌مدیره موظف است حداقل ۲۰ روز قبل از اتمام دوره جاری هیئت‌مدیره اقدام به برگذاری مجمع عمومی عادی وفق ماده ‌۱۸ بنماید. تا زمان تشکیل و رسمیت هیئت‌مدیره جدید، هیئت‌مدیره قبلی به وظایف خود ادامه خواهد داد. در صورت عدم دعوت به مجمع توسط هیئت‌مدیره، حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از اتمام دوره جاری، بازرس اتحادیه ‌می‌تواند نسبت به تشکیل مجمع عمومی اقدام نماید.

ماده ۳۶- مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده

مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده در مواقع ضروری به دعوت هیئت‌مدیره یا بازرس اتحادیه یا درخواست نصف به‌علاوه یک از اعضای مجمع اتحادیه با رعایت ماده‌ ۱۸ اساسنامه تشکیل ‌می‌گردد.

ماده ۳۷- برگذاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده به درخواست بازرس اتحادیه

با تشخیص ضرورت تشکیل مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده توسط بازرس اتحادیه مراتب به هیئت‌مدیره اعلام و هیئت‌مدیره مکلف است حداکثر ظرف ۱۵ روز از تاریخ وصول درخواست بازرس اتحادیه، از اعضای مجمع اتحادیه وفق ماده ‌۱۸ برای تشکیل مجمع عمومی دعوت بعمل آورد و در صورت استنکاف، بازرس اتحادیه ‌می‌تواند راساً با رعایت ماده‌ ۱۸ اقدام نماید.

ماده ۳۸- برگذاری مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده به درخواست اکثریت صاحبان رای

با درخواست کتبی حداقل یک سوم صاحبان رای مبنی بر تشکیل مجمع فوق‌العاده و یا مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده، هیئت‌مدیره اتحادیه باید حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ دریافت تقاضای کتبی و پس از احراز انطباق امضای متقاضیان با یک سوم فهرست موضوع ماده ۲۱، اعضا را جهت تشکیل مجمع طبق ماده ۱۸ دعوت نماید. در صورت استنکاف هیئت‌مدیره درخواست‌کنندگان ‌می‌توانند دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده را از بازرس اتحادیه بخواهند و بازرس مکلف است حداکثر ظرف ۱۵ روز طبق ماده‌ ۱۸ از اعضا دعوت نماید و چنانچه بازرس اتحادیه نیز امتناع نماید، درخواست‌کنندگان می‌توانند دعوت مجمع عمومی را از اتاق ایران بخواهند. اتاق ایران باید پس از بررسی و حصول اطمینان از عدم توجه هیئت مدیره و بازرس اتحادیه به درخواست اعضا نسبت به دعوت از اعضا برای تشکیل مجمع عمومی با رعایت کلیه تشریفات مندرج در اساسنامه اقدام نماید.

ماده ۳۹- وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده

وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده عبارتند از:

۱- تغییر و اصلاح اساسنامه اتحادیه؛

۲- عزل انفرادی یا جمعی رییس و اعضای هیئت‌مدیره و یا بازرسان اتحادیه؛

۳- انحلال اتحادیه و انتخاب اعضای هیئت تسویه.

ماده ۴۰- رسمیت مجامع عمومی فوق‌العاده و اعتبار مصوبات

مجمع عمومی فوق‌العاده با حضور حداقل دو سوم صاحبان رای و یا نمایندگان قانونی آنان رسمیت پیدا ‌می‌کند و تصمیمات مجمع با سه چهارم آراء افراد حاضر در جلسه تصویب ‌می‌شود.

ماده ۴۱- هیئت‌مدیره

            هیئت‌مدیره اتحادیه مشتمل بر ۹ عضو اصلی و چهار نفر عضو علی‌البدل است که توسط مجمع عمومی از میان کاندیداها، برای مدت سه سال انتخاب ‌می‌شوند.

تبصره- از هر کارگروه حداکثر دو عضو اصلی و یک عضو علی‌البدل در هیئت‌مدیره حضور خواهند داشت و آرای نفرات بعدی مورد ملاحظه قرار نمی‌گیرد.

ماده ۴۲- شرایط عضویت در هیئت‌مدیره اتحادیه

کاندیداهای عضویت در هیئت‌مدیره اتحادیه باید عضو هیئت‌رییسه کارگروه‌های زیرمجموعه بوده و یک هفته قبل از برگذاری مجمع، کاندیداتوری خود را کتباً اعلام و به انضمام تصویر کارت بازرگانی معتبر یا کارت عضویت در اتاق بازرگانی معتبر به دبیرخانه اتحادیه ارسال دارند. همچنین باید در روز رای‌گیری شخصا در مجمع عمومی حاضر گردند.

ماده ۴۳- عدم محدودیت در دفعات متوالی عضویت در هیئت‌مدیره

انتخاب اشخاص برای چند دوره متوالی، بلامانع است. عضویت در هیئت‌مدیره برای بیش از دو دوره متوالی، منوط به کسب حداقل دو سوم آراء مجمع عمومی اتحادیه است.

ماده ۴۴- رسمیت جلسات هیئت‌مدیره و اعتبار مصوبات

جلسات و مصوبات هیئت‌مدیره با شرکت و تصویب اکثریت‌مطلق اعضا (نصف به‌علاوه یک) رسمیت و اعتبار دارد.

ماده ۴۵- شرکت اعضای علی البدل هیئت‌مدیره در جلسات هیئت‌مدیره

اعضای علی البدل هیئت‌مدیره، بدون حق رای ‌می‌توانند در جلسات هیئت‌مدیره شرکت نمایند.

ماده ۴۶- سلب عضویت در هیئت‌مدیره

سلب شرایط عضویت در هیئت‌مدیره تنها در صورت فوت، استعفا، عزل از طرف مجمع عمومی و یا شمول ماده ۱۱۱ قانون تجارت در خلال مدت ماموریت هیئت‌مدیره امکانپذیر است. در این صورت عضو علی‌البدل بعدی برای مدت باقیمانده جانشین شخص مزبور خواهد شد.

تبصره- عضویت در هیئت‌مدیره قائم به فرد است و در صورت خروج فرد از هیئت‌مدیره شرکت عضو، عضویت در هیئت‌مدیره اتحادیه نیز سلب خواهد شد.

ماده ۴۷- ترتیب شرکت و غیبت اعضا

شرکت اعضا، در جلسات هیئت‌مدیره الزامی است و غیبت هریک از آنها در سه جلسه متوالی و یا شش جلسه متناوب در مدت تصدی هیئت‌مدیره در حکم استعفای آن عضو از هیئت‌مدیره است.

ماده ۴۸- ترمیم هیئت‌مدیره

پس از جانشین شدن اعضای علی البدل در هیئت‌مدیره، مجمع عمومی اتحادیه موظف است در اولین جلسه خود ترکیب هیئت‌مدیره را از حیث اعضای اصلی و علی‌البدل تکمیل نماید. مدت خدمت منتخبین جدید برای باقیمانده دوره تصدی هیئت‌مدیره خواهد بود.

تبصره– در صورت استعفا، فوت و یا عزل اکثریت مطلق اعضای هیئت‌مدیره، انتخابات هیئت‌مدیره در مجمع عمومی تجدید خواهد شد.

ماده ۴۹- استقلال رای

داوطلبان عضویت در هیئت‌مدیره ‌می‌پذیرند که فارغ از هر نوع تعلقات خود نسبت به شرکت یا کارگروهی که نمایندگی آن را بر عهده دارند و یا هر نوع تمایلات شغلی تمام کوشش خود را جهت اجرای اهداف اتحادیه به کار گیرند.

ماده ۵۰- عدم تعهد مالی اتحادیه به اعضای هیئت‌مدیره

عضویت در هیئت‌مدیره افتخاری است.

ماده ۵۱- مدیران هیئت مدیره

هیئت‌مدیره در اولین جلسه خود که حداکثر یک هفته بعد از انتخابات تشکیل ‌می‌گردد یک نفر را به عنوان رییس، یک نفر را به عنوان نایب‌رییس، یک نفر را به عنوان خزانه‌دار و یک نفر را به عنوان منشی جلسات هیئت‌مدیره با رای مخفی انتخاب ‌می‌کند. منتخبین با امضای ذیل صورتجلسه قبول مسئولیت می‌نمایند.

تبصره- در صورت احراز مشکلات مالیاتی، ثبتی، بانکی و سایر مشکلاتی که موجب عدم پذیرش اعتبار عضویت یا امضای هر یک از اعضای هیئت‌مدیره در مراجع یاد شده گردد، فرد نامبرده خودبخود از آن سمت عزل و انتخاب مجدد آن سمت در هیئت‌مدیره صورت می‌گیرد و در صورت عدم رفع مشکل، عضویت فرد در هیئت‌مدیره ابطال و عضو علی‌البدل جایگزین خواهد شد.

ماده ۵۲- چگونگی تشکیل و اداره جلسات هیئت مدیره

چگونگی تشکیل جلسات و اداره آن بر اساس آیین‌نامه داخلی که توسط هیئت‌مدیره تصویب ‌می‌شود، خواهد بود.

ماده ۵۳- ترتیب برگذاری جلسات هیئت مدیره

هیئت‌مدیره حداقل هر دو ماه یکبار تشکیل جلسه خواهد داد، در مواقع ضروری با پیشنهاد رییس هیئت‌مدیره یا دبیر اتحادیه و یا تقاضای یک سوم اعضای هیئت‌مدیره ‌می‌تواند تشکیل جلسه دهد. صورتجلسات و مصوبات هیئت‌مدیره توسط منشی جلسات هیئت‌مدیره تهیه و به امضای اعضای حاضر در جلسه خواهد رسید و یک نسخه از آن در محل دبیرخانه اتحادیه نگهداری خواهد شد.

ماده ۵۴- وظایف و اختیارات هیئت‌مدیره

اهم اختیارات هیئت‌مدیره برای اداره اتحادیه در چارچوب این اساسنامه عبارتند از:

  • سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت بر مسایل کلان و بین‌گروهی صنعت بازیافت؛
  • اجرای مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی؛
  • انتخاب دبیر اتحادیه و تعیین حقوق مزایا، شرایط کار و اختیارات وی؛
  • تهیه برنامه‌های بلندمدت اتحادیه جهت ارائه به مجمع عمومی برای تصویب نهایی؛
  • تهیه آیین‌نامه‌های اتحادیه جهت ارائه به مجمع عمومی برای تصویب نهایی؛
  • بررسی و تصویب برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت که دبیر اتحادیه به هیئت‌مدیره ارائه می‌نماید؛
  • بررسی عملکرد و فعالیت‌های دبیر اتحادیه و مشورت‌های لازم با وی در زمینه‌های مرتبط با وظایف اتحادیه؛
  • انتخاب نمایندگان رسمی اتحادیه در سایر شوراها، ارگان‌ها، تشکل‌ها و مجامع عمومی و موسسات وابسته به اتحادیه؛
  • برنامه‌ریزی برای انجام کلیه اموری که از سوی مجامع به هیئت‌مدیره احاله ‌می‌گردد؛
  • تصویب تاسیس و انحلال کمیته‌های عمومی و تعیین و تغییر اعضای آنها؛
  • تصویب استفاده از خدمات مشاوران و کارشناسان غیر موظف به منظور انجام طرح‌های تحقیقاتی؛
  • تصویب عضویت اتحادیه در مجامع داخلی و بین‌المللی؛
  • بررسی و تصویب چارت سازمانی و شرح وظایف سازمانی؛
  • عزل دبیر اتحادیه؛
  • تهیه و تنظیم منشور اخلاقی و رفتاری اتحادیه؛
  • تصویب حقوق، مزایا و پاداش مدیران، مشاوران و کارکنان براساس پیشنهاد دبیر اتحادیه؛
  • پیشنهاد بودجه سالانه به مجمع؛
  • تصویب بودجه و نظارت بر امور مالی اتحادیه که سرپرستی آن با خزانه‌دار است؛
  • تصویب افتتاح حساب بنام اتحادیه در بانکهای مجاز جهت واریز کلیه وجوهات اتحادیه و پرداخت هزینه‌ها و در صورت لزوم تحصیل وام؛
  • صدور مجوز عقد هرگونه قرارداد خرید، فروش، اجاره و تملک اموال منقول و غیرمنقول و حساب‌های اتحادیه؛
  • ارائه چارچوب و تصویب مشارکت در پروژه‌های تخصصی مرتبط با فعالیت اتحادیه از طریق کنسرسیومهای متشکل از اعضای داوطلب؛
  • حصول اطمینان از نگاهداری اموال، تعقیب جریان‌های قضایی و ثبتی در کلیه مراحل قانونی در دادگاه‌ها و تعیین داور و وکیل و عزل آنان، حل و فصل دعاوی از راه سازش و درصورت اقتضا واگذاری تمام و یا قسمتی از اختیارات مربوط به این بند به شخص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی با حق توکیل؛
  • بررسی و تصویب صورت‌های مالی اتحادیه در انتهای هر سال مالی و ارائه آن به بازرس اتحادیه و مجمع؛
  • بررسی و تصویب اخذ مجوزها و امتیازات خاص از مراجع ذیصلاح در راستای اهداف اتحادیه؛
  • اخذ مجوز انتشار نشریه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مراجع ذیصلاح در راستای اهداف اتحادیه؛
  • انتخاب و عزل روسای کمیته‌های عمومی؛
  • داوری و حل اختلاف میان کارگروه‌ها و دبیر اتحادیه؛ و
  • تعیین محل دفتر مرکزی اتحادیه.

ماده ۵۵- تفویض اختیار به دبیر اتحادیه

هیئت‌مدیره ‌می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به دبیر اتحادیه تفویض نماید.

ماده ۵۶- بازرس اتحادیه

مجمع عمومی با اکثریت نسبی، یک نفر از اعضای اتحادیه را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علی البدل به مدت یک سال انتخاب ‌می‌کنند. بازرسان اتحادیه می‌توانند در جلسات هیئت‌مدیره بدون داشتن حق رای شرکت نماید. انتخاب مجدد بازرسان برای سه دوره متوالی بلامانع است. خدمات بازرس اتحادیه افتخاری است.

تبصره- از هر کارگروه تنها یک نفر می‌تواند به عنوان بازرس اتحادیه برگزیده شود.

ماده ۵۷- وظایف و اختیارات بازرس اتحادیه

وظایف بازرس اتحادیه به شرح زیر است:

  • نظارت بر اقدامات، مکاتبات و فعالیت‌های هیئت‌مدیره و دبیر اتحادیه در حدود مقررات این اساسنامه، مصوبات مجامع عمومی و قوانین جاری کشور از وظایف بازرس اتحادیه است. بازرس اتحادیه ‌می‌تواند در صورت مشاهده هرگونه مغایرت با و یا تخلف از اساسنامه اتحادیه و مصوبات مجامع عمومی، از طریق دبیرخانه مراتب را به هیئت‌مدیره اعلام و درخواست اصلاح ‌نماید.
  • بازرس اتحادیه، ترازنامه تهیه شده توسط هیئت‌مدیره را برای تسلیم به مجمع عمومی سالانه و همچنین درصورت لزوم کلیه اسناد و اوراق مالی اتحادیه را مورد بررسی قرار داده و موظف است نظر خود را به‌صورت مکتوب در اختیار مجمع عمومی بگذارد.
  • بازرس اتحادیه می‌تواند در پایان هر سال مالی با دعوت از یک موسسه حسابرسی رسمی نسبت به حسابرسی حساب‌های اتحادیه اقدام و گزارش آن را کتباً برای کلیه ارکان و اعضای اتحادیه ارسال نماید. کلیه هزینه‌های عملیات حسابرسی بر عهده اتحادیه خواهد بود.
  • بازرس اتحادیه حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی گزارش مکتوب خود را جهت اطلاع اعضا تهیه و به دبیرخانه ارائه خواهد نمود.
  • بازرس اتحادیه موظف است بر کلیه امور مربوط به دعوت و برگذاری مجامع عادی و فوق‌العاده نظارت نماید.
  • بازرس اتحادیه موظف است یک نسخه از گزارشات خود را به دبیرخانه اتحادیه تحویل دهد.
  • نظارت بر اجرای منشور اخلاقی اتحادیه از وظایف بازرس اتحادیه است.
  • نظارت بر شیوه تخصیص حق رای در مجامع عمومی مطابق مندرجات ماده ۲۱ بر عهده بازرس اتحادیه است.

تبصره- اسناد و مدارک اتحادیه اعم از مالی و غیر مالی، در هر زمان و بدون قید و شرط، درصورت درخواست بازرس اتحادیه باید توسط دبیر اتحادیه در اختیار ایشان قرار گیرد.

ماده ۵۸- رییس هیئت‌مدیره اتحادیه

رییس هیئت‌مدیره توسط هیئت‌مدیره برای طول دوره تصدی از میان اعضای هیئت‌مدیره انتخاب می‌شود.

ماده ۵۹- نایب رییس

در صورت عدم حضور رییس یا چنانچه رییس موقتاً یا به طور دائمی از انجام فعالیتهای رسمی‌اش باز بماند، نایب‌رییس تا تعیین رییس جدید، جانشین او خواهد شد.

ماده ۶۰- وظایف و اختیارات رییس هیئت‌مدیره اتحادیه

رییس هیئت‌مدیره وظایف ذیل را برعهده دارد:

  • هدایت فعالیت‌ها و اداره جلسات هیئت‌مدیره در راستای اساسنامه و مصوبات مجامع و هیئت‌مدیره اتحادیه؛
  • نظارت بر کار دبیرخانه کل؛
  • تنظیم روابط دبیرخانه کل و کارگروه‌های عضو؛

ماده ۶۱- دبیر اتحادیه

دبیر اتحادیه بالاترین مسئول اجرایی اتحادیه است که تشکیلات اتحادیه تحت نظر او فعالیت می‌کند. دبیر اتحادیه، خارج از اعضای هیئت‌مدیره بوده، توسط هیئت‌مدیره انتخاب می‌شود و بدون حق رای می‌تواند در جلسات هیئت‌مدیره، کلیه کمیته‌های عمومی و کارگروه‌ها حضور یابد و موظف به ارائه گزارشات ادواری به هیئت‌مدیره است. دبیر اتحادیه می‌تواند وظایف‌خود را با بکارگیری مشاوران،‌کارشناسان‌و مدیران در بخش‌های مختلف اعمال نماید. وظایف و اختیارات دبیر اتحادیه به شرح ذیل است:

الف- مشاوره و اجرای سیاست‌گذاری‌های اتحادیه شامل:

  • پایش فضای سیاسی، اقتصادی، اداری و تقنینی مرتبط با فعالیت‌های اتحادیه؛
  • پیشنهاد اولویت سیاست‌ها و برنامه‌ها به هیئت‌مدیره به منظور توسعه اتحادیه؛
  • حصول اطمینان از هماهنگی و سازگاری سیاست‌ها در تمام بخش‌های اتحادیه؛
  • تهیه و تدوین پیش‌نویس سیاست‌ها و برنامه‌ها؛
  • اجرای اثربخش سیاستهای اتحادیه؛
  • حضور در جلسات هیئت مدیره.

ب- انجام اثربخش وظیفه نمایندگی به عنوان سخنگو شامل:

  • برقراری و توسعه ارتباطات با قوای سه گانه، رسانه‌ها و سیاست‌گذاران؛
  • انتقال سیاست‌ها و دیدگاه‌های اتحادیه به مخاطبان هدف؛
  • حصول اطمینان از اثربخشی نمایندگی اتحادیه در دیگر مجامع و شوراها و مراکز ذیربط.

پ- مدیریت ارتباط با اعضا شامل:

  • ارائه خدمات مناسب و با کیفیت به اعضا؛
  • حمایت از اعضای اتحادیه و تداوم آن؛
  • اطلاع‌رسانی موثر فعالیت‌های اتحادیه به اعضا؛
  • انعکاس نقاط قوت و ضعف، نقش و موقعیت هر عضو در اقتصاد بازیافت کشور به‌ایشان با رویکرد ارتقاء جایگاه اعضا؛
  • برقراری و استمرار ارتباط مستقیم با اعضا؛
  • توجه به منافع اعضا به طور عادلانه در فعالیت‌های اتحادیه.

ت- مدیریت مالی شامل:

  • سازماندهی برای تامین مالی اتحادیه؛
  • مدیریت و کنترل منابع مالی اتحادیه؛
  • تهیه و تدوین گزارش‌های مالی و بودجه سالانه برای ارائه به هیئت مدیره؛
  • ارائه پیشنهاد درخصوص برنامه‌ها و سیاست‌های مالی و میزان حق عضویت؛
  • نگهداری و حفظ اموال و تجهیزات.

ث- امور اداری شامل:

  • مدیریت منابع انسانی؛
  • مدیریت مکاتبات؛
  • مدیریت ارتباطات؛
  • سازماندهی موثر جلسات اتحادیه؛
  • طبقه‌بندی، ضبط، حفظ و نگهداری اسناد و مدارک.

ج- امور حقوقی شامل:

  • پایش تصمیمات و اقدامات دبیرخانه اتحادیه مطابق اساسنامه و قوانین و مقررات مربوطه؛
  • دفاع حقوقی از منافع اعضا و مصالح اتحادیه؛
  • پیگیری مسایل و امور قضایی و ثبتی در کلیه مراحل قانونی و ثبتی عنداللزوم تعیین وکیل قانونی برای دفاع از حقوق اتحادیه در مراجع ذیصلاح.

ماده ۶۲- خزانه‌دار اتحادیه

خزانه‌دار ناظر امور مالی اتحادیه بوده و موظف است نحوه تنظیم دفاتر، اسناد و صورتجلسات مالی اتحادیه، وصولی‌ها و پرداخت‌ها را کنترل و بر نحوه ثبت، ضبط، نگهداری و حفاظت از اسناد مربوطه نظارت نماید و با درخواست بازرس اتحادیه مبنی بر بررسی دفاتر و اسناد مالی اتحادیه، در محل دبیرخانه کل اسناد مذکور را در اختیار بازرس اتحادیه قرار دهد.

ماده ۶۳- صاحبان امضای مجاز

اسناد و مدارک مالی و تعهدآور متفقا با امضای ثابت خزانه‌دار و رییس یا دبیر اتحادیه به همراه مهر اتحادیه معتبر خواهد بود. مکاتبات اداری و معمول با امضای رییس یا دبیر اتحادیه عندالاقتضا همراه با مهر اتحادیه معتبر می‌باشد.

ماده ۶۴- کمیته‌های عمومی

به منظور جلب مشارکت اعضا در فرایند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و افزایش ظرفیت کارشناسی اتحادیه، کمیته‌هایی متشکل از نمایندگان کارگروه‌ها با ماموریت‌های زیر تشکیل می‌شوند:

۱- ارزیابی وضع موجود و شناسایی مشکلات و مسائل پیش رو؛

۲- طراحی و پیشنهاد سیاست‌ها، برنامه‌ها و مواضع اتحادیه جهت رفع مشکلات.

ماده ۶۵- کارگروه‌ها

            کارگروه‌های اتحادیه ذیل عناوین حوزه‌های تخصصی فعالیت صنایع بازیافت (موضوع ماده ۱۱)، به منظور مدیریت، ساماندهی و تسهیل فرایندهای تولید و تجارت و حمایت از بهبود فضای کسب و کار و پاسخ‌گویی به مشکلات و نارسایی‌ها و دفاع از حقوق و منافع مشروع و قانونی اعضای خود بر اساس آیین‌نامه مصوب مجمع تحت نظارت هیئت‌مدیره اتحادیه تشکیل می‌گردند. کارگروه از نظر مالی به اتحادیه وابسته است اما در مدیریت و نظارت بر مسایل حوزه تخصصی فعالیت خود استقلال داشته و به‌صورت صنفی، حرفه‌ای، تخصصی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی فعالیت می‌نماید.

تبصره- کلیه اعضای کارگروه علاوه بر رعایت مفاد اساسنامه و آیین‌نامه موضوع ماده ۶۵، موظفند از سیاست‌ها، بخشنامه‌ها و تصمیمات هیئت‌مدیره اتحادیه تبعیت کرده و به همکاری جهت دستیابی به اهداف کارگروه مقید باشند.

ماده ۶۶- دامنه فعالیت کارگروه

هرگونه اقدام و مکاتبه‌ای در خصوص مسایل کلان صنعت بازیافت یا مسایلی که به هر نحو با سایر کارگروه‌های اتحادیه مرتبط باشد و همچنین مسایلی که برای اتحادیه ایجاد تعهد نماید صرفا و تنها توسط رییس کارگروه به دبیرخانه اتحادیه منعکس و بر‌اساس چارچوب‌های اتحادیه انجام خواهد شد. مکاتبات اداری در حوزه فعالیت کارگروه با امضای رییس و یا دبیر کارگروه معتبر بوده و دبیر کارگروه مکلف است یک نسخه از کلیه مکاتبات یاد شده را به دبیرخانه اتحادیه ارسال نماید.

فصل ششم- منابع مالی

ماده ۶۷- منابع مالی

منابع مالی اتحادیه از طرق زیر تامین می‌شود:

  • ورودیه و حق عضویت اعضا بر اساس مصوبه مجمع؛
  • کمکهای نقدی و غیرنقدی مشتمل بر هدایا، وقف، قبول وصیت و بخشش به اتحادیه؛
  • ارائه خدمات اعم از فنی، کارشناسی، مشاوره‌ای، آموزشی و… به اعضا و سازمان‌ها؛
  • چاپ و انتشار کتب، نشریات و جزوات؛
  • جذب حمایتهای مالی (اسپانسرشیپ)؛
  • مشارکت در پروژه‌های تخصصی مرتبط با فعالیت اتحادیه از طریق کنسرسیومهای متشکل از اعضای داوطلب؛
  • برگذاری همایشها، سمینارها و نمایشگاههای مرتبط با فعالیت اتحادیه؛
  • اخذ تسهیلات مالی و اخذ وام از بانک‌ها و سایر موسسات مالی و اعتباری و یا سایر منابع؛ و
  • سایر فعالیتهایی که موجب درآمد گردد.

ماده ۶۸- تعیین مبالغ ورودیه و حق عضویت

مبلغ ورودیه و حق عضویت سالیانه اعضا با پیشنهاد هیئت‌مدیره و توسط مجمع عمومی عادی تعیین خواهد شد. در ضمن مجمع عمومی می‌تواند اختیار خود در این زمینه را به صورت سالانه به هیئت‌مدیره تفویض کند.

تبصره- درصورتیکه در اثر فعالیت‌های اتحادیه درآمدی حاصل شود، کلیه درآمد مزبور جزو منابع مالی اتحادیه منظور و صرف هزینه‌های اتحادیه می‌شود.

فصل هفتم- انحلال و تصفیه

ماده ۶۹- انحلال

اتحادیه بموجب تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده یا بر طبق رای نهائی و قطعی محاکم قضایی منحل می‌شود.

ماده ۷۰- هیئت تصفیه

چنانچه انحلال اتحادیه از سوی مجمع عمومی‌فوق‌العاده باشد مجمع، هیئت تصفیه ای را متشکل از سه نفر از اعضا انتخاب می‌نماید. انتخاب اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه قبل از انحلال در مقام اعضای هیئت تصفیه بلامانع است. چنانچه انحلال اتحادیه از سوی محاکم قضایی اعلام شود محکمه هیئت تصفیه را تعیین خواهد نمود.

ماده ۷۱- نحوه عمل هیئت‌های تصفیه

پس از اعلام انحلال اتحادیه و تعیین اعضای هیئت تصفیه، مدیران سابق اتحادیه مکلفند تمامی اوراق، اسناد، دفاتر، اموال و اثاثیه را با تنظیم صورتجلسه تحویل نمایند. هیئت تصفیه با نظارت نماینده اتاق ایران وضعیت بدهی‌ها و دارائیها را روشن و پس از تصفیه، کلیه اموال منقول و غیر منقول باقیمانده به اتاق ایران واگذار خواهد شد. وظایف و تکلیف و اختیارات هیئت تصفیه در رابطه با اموال موجود، مطالبات و دیون اتحادیه و به‌طور کلی امر تصفیه طبق مقررات لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۲۴/۱۲/۱۳۴۷ و مفاد اساسنامه خواهد بود.

فصل هشتم- هیئت داوری

ماده ۷۲- هیئت داوری

اتحادیه می‌تواند در امور تخصصی خود اقدام به پذیرش امر حکمیت (داوری) نماید. در این صورت با تاسیس هیئت داوری و حل اختلاف نسبت به حکمیت درباره موضوعات اخلاقی میان تشکل‌ها و کارگروه‌های عضو و اعضای آنها، گروه‌های تخصصی و سایر مراجعی که این کمیته را بعنوان مرجع داوری پذیرفته باشند اقدام می‌نماید.

ماده ۷۳- ترکیب و نحوه عمل هیئت داوری

هیئت داوری دارای پنج عضو اصلی و دو عضو علی البدل است که مجمع انتخاب می‌نماید. دبیر اتحادیه، اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان نمی‌توانند عضو هیئت داوری و حل اختلاف باشند. شیوه اداره و نحوه طرح دعاوی و حدود اختیارات و وظایف هیئت از طریق آیین‌نامه پیشنهادی هیئت‌مدیره و مصوب مجمع عمومی اتحادیه انجام می‌گیرد.

تبصره- درصورتی که پرونده مطروحه در هیئت داوری مربوط به یک یا دو عضو هیئت باشد، موقتاً اعضای علی‌البدل هیئت جایگزین ذینفعان پرونده می‌شوند.

فصل نهم- موارد متفرقه

ماده ۷۴- تبعیت از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

رعایت کلیه مصوبات، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای کلیه اعضا و ارکان اتحادیه لازم‌الاجرا می‌باشد.

ماده ۷۵- تفسیر اساسنامه

درصورتی که اساسنامه نیاز به تفسیر داشته باشد، این امر توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صورت می‌پذیرد و نظر اتاق در این خصوص قطعی و لازم‌الاتباع خواهد بود.

ماده ۷۶- این اساسنامه در ۱۵ صفحه، یک مقدمه، نه فصل، ۷۶ ماده و ۱۵ تبصره تهیه و به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۲/۴/۱۴۰۱ رسیده و با امضای هیئت رییسه جلسه مجمع مذکور معتبر می‌باشد.

Fullscreen Mode

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

قابل خواندن نیست؟ تغییر متن. captcha txt

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید