ضرورت انجام اقدامات حفاظتی و بهداشتی پیش از آغاز به کار مجدد کسب‌وکارها

 در مدارک

اعضای محترم و گرانقدر اتحادیه صنایع بازیافت ایران؛

با درود، آرزوی بهروزی و شادباش سال نو،

مستحضرید که بیماری کرونا، به عنوان یک ابرچالش جهانی و بدون مرز، رفته‌رفته رنگ بحرانی اجتماعی-اقتصادی به خود گرفته و چشم‌اندازی از یافتن یک راه‌حل قطعی در پیشگیری از ابتلا یا درمان آن در کوتاه‌مدت تصور نمی‌شود. از طرفی با توجه به تصمیم نهاد حاکمیت در به تعادل رساندن اقتصاد و سلامت اجتماعی و آغاز به کار بنگاه‌های اقتصادی مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ مواردی را در خصوص مسئولیت صاحبان کسب‌وکار و کارفرمایان در این خصوص، به استحضار می‌رساند:

در ابتدا آخرین ویرایش‌های «راهنمای گام دوم مبارزه با کووید ۱۹ (کرونا ویروس) – فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار» در وب‌سایت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آدرس اینترنتی زیر در دسترس قرار گرفته‌است:

http://markazsalamat.behdasht.gov.ir

مجددا خاطرنشان می‌کند آغاز به کار کسب‌وکارها منوط به رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های اعلام‌شده است. بنابراین با احترام، خواهشمند است ضمن توجه به موارد مندرج در دستورالعمل‌ها و رعایت برخی نکات دیگر، از بروز مشکلات آتی در خصوص شیوع، توسعه، خسارات، مسئولیت‌ها و دیات ناشی از بیماری کرونا پیشگیری به عمل آورید.

برابر با ماده ۹۱ قانون کار «کارفرمایان و مسئولان کلیه واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون مکلف هستند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین‌حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق‌الذکر را به‌آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت نمایند. افراد مذکور نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و‌ بهداشتی فردی و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه کارگاه می‌باشند.»

از طرفی با توجه اینکه که پروتکل‌های بهداشتی ریسک ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهند، اما هیچ‌گونه قطعیتی در عدم ابتلا به این بیماری به وجود نمی‌آورند؛ موارد زیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهند بود:

  • مطالعه دستورالعمل‌های ایمنی با توجه به شرایط و الزمات محیط‌های کاری (اداری، صنعتی و…)
  • پیاده‌سازی و اجرای دستورالعمل‌ها
  • نظارت بر اجرای دستورالعمل‌ها
  • مستندسازی تمامی فعالیت‌های صورت گرفته در قالب‌های قابل استناد و ارائه به مراجع عالی

در پایان خواهشمند است در صورت مشاهده موارد ابتلا در سطح محیط کار، موضوع را بی‌درنگ به ادارات کار استانی اطلاع داده تا حسب مورد در کمیسیون‌های امنیت کارگری استان با حضور مراجع ذی‌ربط بررسی گردد. اهمیت برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و مستندسازی فعالیت‌های صورت گرفته در چارچوب دستورالعمل‌ها در آن است که در شرایط موجود، تشخیص مقصر و میزان تقصیر در شیوع ویروس در محیط‌های کاری محاکم قضایی ذی‌صلاح هستند.

در پایان، به نمایندگی از کلیه‌ی اعضاء اتحادیه صنایع بازیافت ایران، مراتب سپاس و آمادگی این دبیرخانه جهت هر گونه گفتگو، همکاری و همفکری را برای عبور از این بحران تقدیم حضور می‌نماید.

Fullscreen Mode

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

قابل خواندن نیست؟ تغییر متن. captcha txt

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید