ضوابط استقرار واحدهای صنعتی، ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و روند مجوزدهی در ترازوی حکمرانی خوب

 در اخبار, رویدادها, کتابخانه, گالری

گزارش اولین نشست تخصصی «استفاده از ظرفیت لایحه‌ی شفافیت، جهت اصلاح نظام تصمیم‌گیری در راستای نیل به اهداف توسعه‌ی پایدار»

«استفاده از ظرفیت لایحه‌ی شفافیت، جهت اصلاح نظام تصمیم‌گیری در راستای نیل به اهداف توسعه‌ی پایدار»؛ عنوان نشست تخصصی است که توسط کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران برگزار گردید.

در اولین جلسه این نشست حمید جلالوندی، مدیر کل، داریوش جرس و مینا شهیدی کارشناسان دفتر ارزیابی زیست‌محیطی؛ رستمی، رئیس گروه فاضلاب دفتر حفاظت و مدیریت زیست‌محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست، و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، معاونت علمی‌وفن‌آوری ریاست‌جمهوری، تشکل‌های اقتصادی و سایر کمیسیون‌های اتاق، به دعوت کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران شرکت نمودند و موضوع ضوابط استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی، ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و روند مجوزدهی به فعالیت‌های اقتصادی از منظر حکم‌رانی خوب به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

جلسه با خوشامدگویی، بیان موضوع و ضرورت بررسی آن توسط فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه‌ی پایدار، محیط‌زیست و آب آغاز شد و حسن فروزانفرد، نایب‌رئیس کمیسیون به مطالعات صورت‌گرفته و مقایسه روند مجوزدهی به فعالیت‌های اقتصادی میان ایران و جهان پرداخت.

در ادامه نیز اشکان معمارزاده، نایب‌رئیس اتحادیه صنایع بازیافت مطالبی در خصوص پیشینه مطالعه ضوابط استقرار در کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران و مذاکرات صورت‌گرفته میان دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط‌زیست و کمیسیون در جهت همکاری برای بهبود وضع موجود بیان کرد.

پس از آن، جلسه وارد دستور اصلی خود شد و امین صدرنژاد، دبیر کل اتحادیه صنایع بازیافت ایران موضوع «ضوابط استقرار، ارزیابی اثرات و حکم‌رانی خوب» که در کمیسیون مورد مطالعه، بحث و بررسی قرار گرفته‌بود را ارائه نمود.

محیط‌زیست، تصمیم‌گیری و حکمرانی

صدرنژاد در ابتدای گزارش خود از جایگاه محیط‌زیست در تصمیم‌گیری گفت: «تمام سیستم‌ها را در هر سطحی، که تحلیل کنیم در می‌یابیم، که همه بستر محیط‌زیست قرارگرفته‌اند. محیط‌زیست امری اجتماعی و پویاست و محیط‌زیست مسئله همه است.»

وی در ادامه در خصوص حکمرانی چنین گفت: «حکمرانی در لغت به معنای تصمیم‌گیری است، بر همین اساس چند دهه است که مفهومی به نام حکمرانی خوب، با ۸ شاخص شفافیت، مشارکت، پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری، برابری، اجماع و اقناع‌محوری، قانون‌مداری و کارآمدی و اثربخشی در سطوح مختلف، از خانواده تا شرکت تا جامعه مطرح شده‌است.»

وی افزود: «حکم‌رانی خوب در جوامع در میان سه رکن حاکمیت، شهروندان و بازار قرار می‌گیرد و بر پایه قانون‌مداری، مردم‌سالاری و بهره‌وری بنا می‌شود.»

کد آیسیک، خدمات، تولید و پروانه بهره‌برداری

در بخش دیگر این گزارش صدرنژاد به فعالیت‌های مولد، کد آیسیک و مقایسه طبقه‌بندی آن در جهان و ایران اشاره کرد: «کلیه فعالیت‌های مولد در جهان زیر کدهای آیسیک طبقه‌بندی می‌شوند و کدهای آیسیک از ابتدایی‌ترین فعالیت‌های خدماتی و تولیدی در پاسخگویی به نیازهای انسان، تا نیازهای عالی را شامل می‌شود. اما در ایران کدهای آیسیک صرفا منحصر به حدود ۱۴۰۰۰ کد فعالیت صنعتی (و نه خدماتی) و بعضا نامرتب در وزارت صمت است که ظاهرا از سال ۲۰۱۰ تاکنون پابه‌پای جهان به‌روز نشده‌است.»

او در ادامه فعالیت‌های صنعتی را به دو دسته مشمول ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و غیرمشمول ارزیابی اثرات زیست‌محیطی تقسیم کرد و با طرح این پرسش که «چه پروژه‌هایی می‌توانند مجوز فعالیت بگیرند؟» ادامه داد: «سه دسته پروژه می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند:
• اول پروژه‌های غیرمشمول ارزیابی که شهرک صنعتی پیشنهادی آنها رده‌ی استقرارشان را پذیرا باشد، یا اصلا رده‌ی استقرار خود را با تغییر ظرفیت، با شهرک صنعتی تطبیق دهد.
• دوم پروژه‌های مشمول ارزیابی که گزارش ارزیابی و گزینه‌ی مکانی آنان تأیید یا تأیید مشروط گردد و از آزمون ضوابط استقرار به سلامت‌گذر کنند.
• سوم فعالیت‌های صنعتی چراغ خاموش، غیرقانونی و فراقانونی!»

پروژه‌های نیمه‌تمام، فاقد پروانه و طرح توسعه و زمینه قانون‌گریزی بخشی دیگری از این گزارش است: «بنا به گفته معاون وزیر کشور، در ایران ۸۶۰۰۰ پروژه‌ی نیمه‌تمام وجود دارد. علاوه بر این، به دلایلی چون ناکارآمدی مکانیزم‌های نظارتی و منحصر بودن نظارت به فعالیت‌های قانونی، عدم وجود شفافیت مالی و ناکارآمدی نظام مالیاتی، فرسایش سرمایه‌ی اجتماعی، پیچیدگی و دست و پاگیر بودن قوانین و مقررات و ناآگاهی بسیاری از فعالان اقتصادی از آن‌ها و… بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام یا در هر حال بهره‌برداری وجود دارند که فاقد پروانه‌ی بهره‌برداری هستند. اما روند اخذ پروانه‌ی بهره‌برداری برای این پروژه‌ها به‌قدری پیچیده است که اساساً صنعت‌گر را از فعالیت قانونی دلسرد یا منصرف کند.»

ضوابط استقرار چیست؟

پیشینه‌ی ضوابط استقرار در ایران بخش دیگر این گزارش است: «الزام به رعایت ضوابط سازمان حفاظت محیط‌زیست در ماده‌ی ۱۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا که در سال ۱۳۷۴ تصویب‌شد مورد تأکید قرارگرفته‌است. بر همین اساس در سال ۱۳۷۸ ضوابط و معیارهای استقرار صنایع در ۶ ماده تدوین شد و در سال ۱۳۹۰ ضوابط و معیارهای استقرار واحدها و فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در ۱۲ تدوین شد و ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و فعالیت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۴ تدوین شد. همچنین ضوابط استقرار در ۱۹ ماده در سال ۱۳۹۶ موردبازنگری قرار گرفت.»

صدرنژاد افزود: «به‌طورکلی ضوابط استقرار چنین است که بر اساس نام، ظرفیت و ابعاد فعالیت، ۷ رده‌ی استقرار تعیین می‌گردد. هر رده‌ی استقرار باید فواصلی مشخص از سکونتگاه‌ها، مراکز جمعیتی، سرمایه‌های طبیعی، رودخانه‌ها، چاه‌ها و قنات‌ها و باغ‌ها داشته باشد. طبق گفته‌های تدوین‌کنندگان این ضوابط، دلیل تدوین آن ایجاد بازدارندگی در برابر موج دست‌اندازی و تخریب محیط‌زیست بوده است. معیار تعیین فواصل نیز شناخت و دانش تدوین‌کنندگان از صنایع مختلف در جلسات هم‌اندیشی بوده است.»

وی در ادامه چنین گفت که «به جز این نیز از دهه ۴۰ به بعد که در جهت محرومیت‌زدایی شعاع فعالیت ۱۲۰ کیلومتر خارج از تهران، ۵۰ کیلومتر خارج از اصفهان، ۳۰ کیلومتر خارج از ۸ کلانشهر دیگر برای صنایع تعریف گردید، معافیت‌هایی در برخی موارد استثنا برای برخی صنایع صادر شد که خود نشان از ناکارآمدی بحث تعیین شعاع فعالیت دارد.»

حکمرانی خوب و ضوابط استقرار

صدرنژاد در این بخش از گزارش درباره مشکلات ضوابط استقرار و ارتباط آن با حکمرانی خوب چنین عنوان کرد: «مشکلات عمده ضوابط استقرار عبارتند از
• عدم تناظر میان کدهای آیسیک در وزارت صنعت، معدن و تجارت و عناوین گروه‌ها و رده‌های واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی در ضوابط استقرار (۱۴۰۰۰ کد آیسیک در وزارت صمت و ۱۲۰۰ کد فعالیت در سازمان
• عدم تناسب میان ابزارها و مسئولیت‌ها و اختیارات قائم به شخص و زمینه‌های بروز فساد در کمیته‌ی ماده‌ی ۷
• ماهیت واکنشی و گفتمان سلبی ضوابط استقرار در غیاب آینده‌نگری
• تأثیرپذیری از رشد صنعتی و نه تأثیرگذاری پویا و خلاق در جهت توسعه‌ی پایدار
• ایجاد محدودیت فواصل در ابتدای فعالیت به‌جای هدایت و تشویق به کارآمدسازی، بهبود عملکرد و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین

بر این اساس می‌توان بیان کرد که ضوابط استقرار اساسا نسبت چندانی با حکمرانی خوب ندارد.»

ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و ارزیابی راهبردی زیست‌محیطی

بخش بعدی گزارش به ارزیابی اثرات زیست‌محیطی اختصاص داشت. به این ترتیب که سابقه دانش ارزیابی اثرات زیست‌محیطی یا EIA به دهه‌ی ۷۰ میلادی باز می‌گردد و امروزه دامنه‌ی آن به گستره‌های دیگری چون ارزیابی اثرات اجتماعی، اقتصادی، سلامت و… رسیده است. فرآیند ارزیابی شامل ۶ مرحله‌ی غربال‌گری، شناخت دامنه و میزان اثرات، مطالعه و تهیه گزارش، بررسی، تصمیم‌گیری و نظارت بر حسن اجراست.

بر اساس گفته‌های صدرنژاد «در ایران اما اولین بار بحث الزام به ارزیابی اثرات زیست‌محیطی در بند الف تبصره‌ی ۸۲ برنامه‌ی دوم توسعه در سال ۱۳۷۳ مطرح شد، چنین که طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ تولیدی و خدماتی باید قبل از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی بر اساس الگوهای مصوب شورای عالی حفاظت محیط‌زیست مورد ارزیابی زیست‌محیطی قرار گیرد.

اما پاسخ به این سوال که اساسا چه پروژه‌هایی را در کجا می‌توان بهتر انجام داد، در ارزیابی راهبردی زیست‌محیطی یا SEA بیان می‌گردد و از SEA است که می‌توان مزیت‌های رقابتی و ظرفیت‌های اقلیمی را شناخت و بر اساس آنها امر هدایت‌گری پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را پیش برد.»

حکمرانی خوب و ارزیابی اثرات زیست‌محیطی

صدرنژاد در ادامه چنین افزود که «فرآیند ارزیابی اثرات زیست‌محیطی در ایران، علی‌رغم ظرفیت‌های بسیار برای تقویت شاخص‌های حکم‌رانی خوب، شامل کاستی‌های اساسی است که اعم آنها عبارتند از:
• عدم شفافیت گزارش‌های ارزیابی برای مردم و نقش‌آفرینان و فرسایش سرمایه‌ی اجتماعی
• عدم وجود مکانیزم‌های هدایت‌گری به مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی در فرآیند ارزیابی و مجوزدهی
• تغییر جایگاه ارزیاب به مشاور و عدم استقلال رأی ارزیاب به دلیل رابطه‌ی مالی خطی میان سرمایه‌گذار – مشاور (مکانیزم مالی پرداخت در صورت تصویب و اعمال فشار سرمایه‌گذار به مشاور برای تصویب گزینه‌ی اصلح)
• بازار کم‌رونق و سرد مشاوره و داوری گزارش‌ها
• بروکراسی فرساینده، خلأ ضمانت‌های اجرایی و ناکارآمدی مکانیزم‌های نظارتی
• عدم تناسب اختیارات و ابزارهای دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط‌‌زیست با مسئولیت‌های گسترده و خطیر آن

با تمام این اوضاع اما می‌توان با ارائه‌ی راهکاری به نام بیمه‌ی مسئولیت زیست‌محیطی باعث رشد کارآمدی و اثربخشی در این حوزه شد.»

مجوزدهی و بیمه مسئولیت زیست‌محیطی

صدرنژاد در این بخش بیمه مسئولیت زیست‌محیطی را به عنوان راهکار مطرح کرد. او چنین گفت که «اساسا جایگاه مجوز و مجوزدهی به پروژه‌ها کجاست؟ چه سهمی از مسئولیت عملکرد مجوز گیرنده، بر عهده‌ی مجوز دهنده است؟ چه کسی و در چه جایگاهی باید به پروژه‌ها مجوز دهد؟»

وی افزود: «آیا بازار آزاد است که تعیین می‌کند چه پروژه‌ای باید انجام شود؟ پس مسئولیت در برابر محیط‌زیست چه می‌شود؟‌ اینکه امروزه ۹۰ شرکت در جهان، عامل تولید ۶۳ درصداز گازهای گلخانه‌ای از انقلاب صنعتی تاکنون هستند محصول بازار آزاد است. پس آیا باید با محدودسازی و برخورد سلبی به توسعه‌ی پایدار رسید؟ جواب این سوال نیز در با نگاهی به وضع کنونی اقتصاد و محیط‌زیست کشور روشن می‌شود.»

صدرنژاد در پایان از راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت کمیسیون از جمله پیشنهاد جایگزینی بیمه‌ی مسئولیت زیست‌محیطی به جای تأییدیه زیست‌محیطی و تأثیر آن در رشد شاخص‌های حکم‌رانی خوب در فرآیندهای برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت در جامعه چنین گفت:
• رشد شاخص‌های مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در جامعه
• قرارگیری ارزیاب در جایگاه بازوی مطالعاتی بیمه و نه مشاور سرمایه‌گذار و ایجاد جریان مالی میان سرمایه‌گذار – بیمه – ارزیاب به جای جریان خطی مالی میان سرمایه‌گذار – مشاور و توانمندسازی و پیشرفت حوزه‌ ارزیابی
• هدایت کسب‌وکارها به افزایش بهره‌وری، بهبود عملکرد زیست‌محیطی و تعریف راهکارهای خلاقانه کاهش آلایندگی (Mitigation Plan) و بیمه‌های عملکرد زیست‌محیطی (Environmental Surety Bond) و اعتبارات کربن (Carbon Credit)
• برقراری مکانیزم و ضمانت جبران خسارات ناشی از پروژه‌ها
• کارآمدسازی و پویایی مکانیزم‌های نظارت عالی سازمان‌حفاظت محیط‌زیست در بستر زمان

و راهکارهای کمیسیون را چنین بیان کرد:

• راهکارهای کوتاه‌مدت (۱ تا ۲ سال) عبارت از تشکیل کارگروهی متشکل از سازمان حفاظت محیط‌زیست و اتاق بازرگانی و برقراری ارتباط مستقیم و پویا در راستای حرکت به سوی توسعه‌ی پایدار کشور؛ شفافیت و انتشار گزارش‌های ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پروژه‌ها برای جامعه (بهره‌گیری از ظرفیت لایحه شفافیت)؛ یکسان‌سازی کد فعالیت‌های مولد اقتصادی هم‌گام با نظام جهانی آیسیک

• راهکارهای میان‌مدت (۲ تا ۵ سال) عبارت از تدوین مقررات فنی زیست‌میحطی و جایگزینی بیمه‌ی مسئولیت زیست‌محیطی به جای تأییدیه‌ی زیست‌محیطی (لغو ضوابط استقرار و تغییر جایگاه ارزیابی اثرات؛ ساماندهی انجمن ارزیابی اثرات زیست‌محیطی به تشکل اقتصادی مرجع در این حوزه و تشکیل کارگروهی متشکل از انجمن، اتاق و سازمان برای غربال‌گری پروژه‌های مشمول ارزیابی در بستر اقلیم؛ شناسایی و ساماندهی تشکل‌ها، سمن‌ها و نهادهای مدنی توسعه‌ی پایدار کشور در راستای تببین گفتمان مسئولیت زیست‌محیطی و مدیریت تعارض منافع در پروژه‌ها؛ پیگیری و بررسی لایحه‌ی ارزیابی اثرات زیست‌محیطی در مجلس و بهره‌گیری از ظرفیت فرآیند ارزیابی اثرات در حکم‌رانی خوب

• راهکارهای بلندمدت (۵ تا ۱۰) عبارت از یافتن مزیت‌های رقابتی اقلیم‌های کشور با مطالعات SEA و هدایتگری پروژه‌ها به بهبود عملکرد و زمینه‌سازی همکاری برای اقلیم.

لایحه شفافیت در خدمت شفافیت

نوبت به حسن فروزان‌فرد، نایب رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران که می‌رسد او از مکانیزم دریافت مجوز می‌گوید. اینکه مشاور در تعامل با کارفرما است و منابع مالی‌اش از این طریق تأمین می‌شود و تاثیری منفی که این مسئله بر روند کار او می‌گذارد.

به گفته فروزان‌فرد در این نشست باید از این بسترهای قانونی و از فرصت‌های قانون در جهت بهبود محیط کسب و کار و بررسی اثرات زیست‌محیطی طرح‌ها و پروزه‌های تولید و صنعتی بهره گرفت.

پروژه‌های نیمه‌تمام یا فاقد پروانه بهره‌برداری، بزرگترین چالش

حمید جلال‌وندی، مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان محیط‌زیست ضمن تشکر از اتاق بازرگانی ایران به دلیل توجه به موضوع، با تأیید مطالب بیان شده از جمله مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی، کیفیت گزارش‌های ارزیابی، ساختار قراردادهای ارزیابی، ناآگاهی سرمایه‌گذاران به حقوق و مسئولیت‌های قانونی خود، عدم وجود فرآیندهای نظارتی مستمر؛ به بزرگترین چالش پیش روی دفتر ارزیابی، یعنی پروژه‌های نیمه‌تمام یا فاقد پروانه بهره‌برداری، یا پروژه‌های منتج از مصوبات سفرهای استانی و دستورات مقام‌های بلندپایه‌ کشوری در خصوص انجام حتمی پروژه‌ها پرداخت.

او تاکید کرد «از میان ۵۲۰۰ پروژه مربوط به ضوابط استقرار در دفتر ارزیابی، ۹۰ درصد مورد موافقت قرار گرفته، ۵درصد مغایر با مصوبات دولت بوده، و ۵ درصد مورد مخالفت سازمان قرار گرفته‌است که بر همین اساس نمی‌توان ضوابط استقرار را مانعی جدی بر سر راه کسب‌وکار دانست، هر چند که ضوابط استقرار منوط به استانداردهای خروجی نبوده‌است.»

به گفته جلال‌وندی: «از سال ۸۱ تاکنون نیز، از میان ۲۱۳۰ پروژه مشمول ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، ۷۲درصد تأیید و تأیید مشروط، ۷درصد رد و ۲۱درصد بلاتکلیف بوده‌است.»

در ادامه این جلسه، فرزام پوراصغر از سازمان برنامه و بودجه به بیان برخی از مشکلات ضوابط استقرار پرداخت و بیان کرد «با توجه به نرخ بالای زاد و ولد در دهه‌ی ۶۰ (حدود ۱۶ میلیون نفر)، و اینکه این جمعیت اکنون به سن ۳۰ تا ۴۰ سال رسیده‌اند، ایران اکنون با پنجره طلایی جمعیتی خود و فرصتی بی‌نظیر برای رشد و شکوفایی روبروست، اما باید از این فرصت بهترین بهره را ببرد و همه دستگاه‌ها کارآمدتر، چابک‌تر و اثربخش فعالیت کنند. چرا که عدم بهره گرفتن از این فرصت، ممکن است آنرا تبدیل به چالش‌های جدی اجتماعی و اقتصادی در آینده کند.»

بهره‌برداری از ظرفیت لایحه شفافیت و کارگروه بررسی فرآیند مجوزدهی

در ادامه سایر حاضرین به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص پیشنهاد بیمه مسئولیت زیست‌محیطی، مشخصات آن، چگونگی عملیاتی شدن و قانون موجود در این حوزه پرداختند.

در پایان این نشست پیشنهاد شد کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان حفاظت محیط‌زیست، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سایر نهادهای نقش‌آفرین تشکیل شود. قرار شد این کارگروه هر دو هفته یک بار جلسه تشکیل دهند و بعد از شش ماه پیشنهادهای خود را در قالب طرحی برای مراجع بالاتر مانند شورای عالی محیط‌زیست ارائه کنند.

همچنین از ظرفیت لایحه شفافیت جهت ایجاد پشتوانه قانونی انتشار گزارش‌های ارزیابی بهره‌برداری شود و مقررات فنی این حوزه با همکاری نقش‌آفرینان تدوین گردد.

Fullscreen Mode

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

قابل خواندن نیست؟ تغییر متن. captcha txt

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید