رئیس کارگروه اسقاط در گفتگو با خبرگزاری ایسنا: واردکنندگان خودرو گواهی اسقاط را ۱۲۰۰۰۰۰ می‌خرند، ۲۵۰۰۰۰۰ به مردم می‌فروشند!

 در اخبار

حمدحسین گودرزی رئیس کارگروه اسقاط خودروی اتحادیه صنایع بازیافت ایران و رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروی کشور از انباشت ۸۰ هزار گواهی اسقاط خودرو خبر داد و گفت که واردکنندگان خودرو گواهی اسقاط را به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌خرند اما آن را به قیمت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به مردم می‌دهند.

محمدحسین گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ از انباشت ۸۰ هزار گواهی اسقاط خودرو خبر داد و گفت: در حال حاضر مراکز اسقاط خودرو هیچ فعالیتی ندارند و فشارهای واردکنندگان و لابی‌گری‌ها ریشه مراکز اسقاط خودرو را خشکانده است.

وی افزود: مراکز اسقاط خودرو با سرمایه خود ۸۰ هزار خودرو را اسقاط کردند و خودروسازان و واردکنندگان خودرو حتی حاضر نیستند گواهی اسقاط را به نرخ روز از مراکز بخرند؛ بنابراین سرمایه مراکز اسقاط خودرو بدون استفاده مانده و این مراکز نقدینگی ندارند.

این در حالی است که به گفته گودرزی بر اساس مصوبه دولت، اسقاط خودروهای فرسوده وظیفه تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو است.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور با بیان اینکه مراکز اسقاط خودرو دیگر توانایی اسقاط خودروهای فرسوده را ندارند و دولت نیز در این زمینه کمکی نمی‌کند، مدعی شد: واردکنندگان خودرو می‌خواهند گواهی اسقاط را به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از مراکز اسقاط خودرو بخرند، اما آن را به قیمت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خریداران خودروی صفر وارداتی فاکتور می‌کنند.

تردد دو میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده در کشور و آلودگی هوای شدید فصل زمستان در راه…

وی همچنین از تردد دو میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده در کشور خبر داد و گفت: ۲۱۶ مرکز اسقاط خودرو که در سال‌های گذشته هر کدام با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان راه‌اندازی شدند، حالا نابود و کارگران آن‌ها بیکار شده‌اند.

گودرزی با بیان اینکه اسقاط خودروهای فرسوده منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود،‌ تصریح کرد: اگر وضعیت خودروها و موتورهای فرسوده به همین صورت ادامه پیدا کند، با آغاز فصل سرما با آلودگی هوای شدید مواجه خواهیم شد.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور با اشاره به مصوبات جدید مجلس که خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان را موظف می‌کند در ازای تولید هر چهار دستگاه جدید، یک خودرو یا موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند، اظهار کرد: اگر این مصوبه به تایید شورای نگهبان برسد،‌ به قانون تبدیل می‌شود و بعد از ابلاغ آن از سوی دولت، خودروسازان ملزم به اجرای آن هستند، اما ترس ما این است که این قانون نیز مانند مصوبات قبلی مغفول بماند و اجرا نشود.

عملکرد دولت در برابر خودروسازان “ضعیف” است

به گفته وی، طبق مصوبه دولت در سال ۱۳۸۷ خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدشان را جایگزین خودروهای فرسوده کنند، اما این مصوبه تاکنون اجرا نشده است.

گودرزی عملکرد دولت در برابر خودروسازان را ضعیف توصیف کرد و گفت: اجرای این قانون نیازمند عزم دولت است، اما به نظر می‌رسد که قدرت خودروساز از قدرت دولت بیشتر است.

به گزارش ایسنا،‌ این اظهارات در شرایطی صورت گرفته که ماه‌های گذشته آلودگی هوا در اثر افزایش شاخص آلاینده ازن بارها خبرساز شد و رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت نیز احتراق خودروها و موتورسیکلت‌ها و نبود کاتالیست مناسب را عامل افزایش غلظت ناکس و در نتیجه غلظت ازن عنوان کرد.

همچنین سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مهار بخارات بنزین در پمپ بنزین‌ها و جلوگیری از تردد خودروهای دیزلی، فرسوده و موتورسیکلت‌ها را راهکار کنترل ازن دانست.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

قابل خواندن نیست؟ تغییر متن. captcha txt

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید