رییس کارگروه اسقاط اتحادیه: «انباشت ۸۰ هزار گواهی در مراکز اسقاط خودرو»
رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو: «جلوگیری از واردات خودروهای خارجی، عمل نکردن خودروسازها به تعهدات و رعایت نکردن قوانین و اجرای مصوبات دولت از دلایل اصلی انباشت این تعداد گواهی اسقاط است.»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمدحسین گودرزی رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو درباره انباشت ۸۰ هزار گواهی اسقاط خودرو گفت: ۷۰ هزار گواهی در ستاد حمل و نقل سوخت و ۱۰ هزار گواهی در صفحه تعاونی مراکز داریم. وی ادامه داد: ما خوشبختانه هم قوانین و مقررارت خوبی داریم هم مصوبات خوبی داشته ایم اما اینکه چرا دولت بعد از ابلاغ مصوبات نسبت به لغو مصوبه نظارت کافی را انجام نمی دهد، جای سوال است.
گودرزی گفت: با توجه به اینکه سال ۹۶ قانون هوای پاک مصوب شده است و در ماده ۸ قانون هوای پاک دولت مکلف بوده ظرف ۳ ماه آیین نامه هوای پاک را تنظیم کند و این آیین نامه یکسال به تعویق افتاد که در حقیقت قانون هوای پاک با این تعویق یکساله بازهم یکسال عقب افتاد. او درباره روند اسقاط خودرو گفت: از ۲۱۶ مرکز اسقاط خوردو ۱۹۰ مرکز تعطیل و ۲۶ مرکز با ۵ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند که این مراکز نیز عملا در حال تعطیل هستند. وی ادامه داد: بعد از مراجعه مالک، مرکز اسقاط خودرو را از مالک خریداری می کند بعد از ثبت نام در ستاد حمل و نقل سوخت پرونده و گواهی شناسنامه به پلیس ارجا می شود و بعد از بازدید، پلیس دستور اسقاط می دهد که بعد از ذوب شدن به مراکز تولید خودرو ارسال می شوند. گودرزی افزود: طبق مصوبه دولت خودروسازها ۳۰ درصد خودروی تولید را باید جایگزین خودروهای فرسوده کنند که این مصوبه در طول سال های گذشته به فراموشی سپرده شده و اجرا نمی شود.
گودرزی گفت: با توجه به اینکه سال ۹۶ قانون هوای پاک مصوب شده است و در ماده ۸ قانون هوای پاک دولت مکلف بوده ظرف ۳ ماه آیین نامه هوای پاک را تنظیم کند و این آیین نامه یکسال به تعویق افتاد که در حقیقت قانون هوای پاک با این تعویق یکساله بازهم یکسال عقب افتاد. او درباره روند اسقاط خودرو گفت: از ۲۱۶ مرکز اسقاط خوردو ۱۹۰ مرکز تعطیل و ۲۶ مرکز با ۵ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند که این مراکز نیز عملا در حال تعطیل هستند. وی ادامه داد: بعد از مراجعه مالک، مرکز اسقاط خودرو را از مالک خریداری می کند بعد از ثبت نام در ستاد حمل و نقل سوخت پرونده و گواهی شناسنامه به پلیس ارجا می شود و بعد از بازدید، پلیس دستور اسقاط می دهد که بعد از ذوب شدن به مراکز تولید خودرو ارسال می شوند. گودرزی افزود: طبق مصوبه دولت خودروسازها ۳۰ درصد خودروی تولید را باید جایگزین خودروهای فرسوده کنند که این مصوبه در طول سال های گذشته به فراموشی سپرده شده و اجرا نمی شود.
حسینی مشاور رئیس سازمان مجیط زیست در ارتباط تلفنی گفت: قانون هوای پاک طبق مصوبه ای اسقاط موتورسیکلت را در دستور قرار داد که متاسفانه وزارت صنعت طبق مصوبه هیئت وزیران اسقاط موتورسیکلت ها را یکسال به تعویق انداخت. وی ادامه داد: موضوع اسقاط موضوع جدی و مهمی در دولت است و باید مردم با این کار نسبت به هوای پاک تشویق و ترغیب شوند. او افزود: سازمان محیط زیست پیشنهاداتی برای تشویق مردم نسبت به اسقاط خودرو و موتورسیکلت های فرسوده داده است که پیگیر اجرای آن هستیم.
فرشاد مقیمی معاون صنایع وزارت صمت در ارتباط تلفنی درباره تاخیر در روند اسقاط خوردهای فرسوده گفت: جلساتی برگزار و در حوزه صنعت خودرو با توجه به اشتغال ۴ هزار نفر در این حوزه اقداماتی انجام شده است، در جلسه شورای مدیران درباره مصوبه اسقاط خودرو اصلاحاتی انجام و تصویب شد و اصلاحیه مجوزها به استان ها ابلاغ خواهد شد. وی ادامه داد: مجوز زیست محیطی دریافت شده است که باید استعلامات زیست محیطی نیز انجام شود و مکاتبات لازم با محیط زیست انجام شده است. مقیمی گفت: وزارت صمت پیشنهادی به سازمان برنامه و بودجه نسبت به اعتباراتی که می تواند در زمینه محقق شدن مصوبه اسقاط خودرو کمک کند، داده است. او افزود: مشکلات ورود خودروهایی که با مانع مواجه شده بودند برطرف شده است، اصلاحیه مصوبه انجام شده است و پیگیری های لازم انجام خواهد شد.