رئیس اتحادیه صنایع بازیافت: تا سال ۲۰۵۰ به سه کره زمین نیاز داریم تا پالایش طبیعی را انجام دهد!

 در اخبار, گالری
رئیس هیئت مدیره اتحادیه های صنایع بازیافت کشور گفت: سرعت فعالیت هایی که انسان در کره زمین انجام می دهد فراتر از ظرفیتی است که محیط زیست برای پالایش دارد. پیش بینی شده است تا سال ۲۰۵۰ به سه کره زمین نیاز داریم تا پالایش طبیعی را انجام دهد.

برنامه “گفت و گوی اقتصادی” رادیو گفت و گو با موضوع الزامات مدیریت پایدار منابع طبیعی در رشد اقتصادی و با حضور بهروز محمودی کارشناس بهره وری سبز سازمان ملی بهره وری ایران و ولی الله غلامی رئیس هیئت مدیره اتحادیه های صنایع بازیافت کشور و عضو کمیسیون محیط زیست اتاق بازرگانی به روی آنتن رفت.
بهروز محمودی با بیان اینکه محیط زیست سه کارکرد مفید را برای انسان ایجاد می کند، گفت: یکی از کارکردهای محیط زیست تامین منابع است که این کارکرد در جایگاه حفظ منابع طبیعی در رشد اقتصاد اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا کلیه فعالیت هایی که در صنعت و در اقتصاد کشور اتفاق می افتد، منابع خودش را از طبیعت دریافت می کند.
وی افزود: دومین کارکرد محیط زیست خودپالایی آلاینده ها است. طبیعت به واسطه ظرفیت زیستی خودش، امکان این را دارد که آلاینده هایی که به صورت فاضلاب و یا پسماندهایی که به طبیعت ارسال می کنیم را پالایش کند. البته سرعت فعالیت هایی که انسان در کره زمین انجام می دهد فراتر از ظرفیتی است که محیط زیست برای پالایش دارد. پیش بینی شده است تا سال ۲۰۵۰ به سه کره زمین نیاز داریم تا پالایش طبیعی را انجام دهد.
کارشناس بهره وری سبز سازمان ملی بهره وری ایران درباره سومین کارکرد محیط زیست نیز عنوان داشت: جاذبه های طبیعی را می توان یکی دیگر از کارکردهای محیط زیست عنوان داشت که کارکرد تفرجی برای انسان دارد زیرا انسان نیاز دارد بخشی از زمان خودش را در طبیعت باشد تا به آرامش برسد.
وی خاطرنشان کرد: به واسطه تلاش هایی که در ۲۰ سال اخیر مانند اجلاس ها و کنفرانس های متعددی که درباره توسعه پایدار انجام شده است، کشورها متعهد شده اند فعالیت های خودشان را در مسیری هدایت کنند تا بتواند علاوه بر توجه به رشد اقتصادی، جنبه های حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست را در پی داشته باشد که یکی از این برنامه ها، برنامه اهداف توسعه پایدار است که در سال ۲۰۱۵ در سازمان ملل متحد تصویب شده است.
در ادامه ولی الله غلامی با اشاره به اینکه پسماندها نیز جزو منابع طبیعی محسوب می شوند، اظهار داشت: کلیه موادی که روی کره زمین هستند، دچار دو نوع تحول می شوند؛ یک نوع تحول با دخالت انسان است. دوم اینکه طبیعت به صورت طبیعی منابع را دچار تحول می کند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه های صنایع بازیافت کشور اضافه کرد: آنچه طبیعت دچار تغییر و تحول می کند با نظام زیست محیطی طبیعت کاملا هماهنگ است و اثرات تخریبی ندارد و حساب شده است. اما آنچه انسان در طبیعت اثر می گذارد و باعث تغییر و تحول می شود، اثرات آن گاها جبران ناپذیر است. به عنوان مثال انسان از زمانی که فولاد را شناسایی کرد تا امروز، میزان توناژ به حدی بالا رفته است که منابع طبیعی را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که گفته می شود تا ۶۴ سال دیگر عنصر روی کم یاب شود و به همین دلیل نیاز است این عناصر دوباره به چرخه بازیافت بازگردند.
عضو کمیسیون محیط زیست اتاق بزرگانی با بیان اینکه یکسری عناصر نیز طبیعت و منابع را از بیرون از زمین تحت تاثیر قرار می دهند، اظهار داشت: مقداری از اشعه خورشید وقتی به سطح زمین می رسد، به صورت مادون قرمز به فضا بازتاب می شود و بقیه آن جذب می شود. زمانی که جو را آلوده می کنیم و co۲ زیادی را در فضا ایجاد می کنیم، این مادون قرمز در بازگشت جذب اتمسفر زمین می شوند و باعث گرم شدن این سیاره خواهند شد.
قابل ذکر است، برنامه “گفت و گوی اقتصادی” از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

قابل خواندن نیست؟ تغییر متن. captcha txt

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید